فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۱

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از کسری بودجه‌ی این سازمان تا پایان سال خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدعلی نجفی با بیان این‌که این سازمان امسال از نظر بودجه تحت فشار خواهد بود‌، اظهار کرد: این فشار در بودجه‌ی جاری نیز وجود دارد و بودجه‌ی عمرانی را هم دربر می‌گیرد. آنچه در قانون بودجه‌ی سال 92 سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیش‌بینی شده، کمتر از عملکرد ما در سال 91 است. به این ترتیب، به‌طور طبیعی با کسری بودجه تا پایان سال مواجه هستیم، برای همین از آقای عبدالله‌نژاد - معاون پیشین توسعه‌ی مدیریت و نیروی انسانی - خواهش کردم، این موضوع را بررسی کند تا هنوز مسوولان مربوط در دولت گرم هستند، گزارشی از کسری بودجه ارائه کنیم و استمداد بطلبیم.

 

معاون رییس‌جمهور ادامه داد: امیدوارم تا چند روز آینده، تحلیل روشنی از بودجه‌ها داشته باشیم و از طریق معاونت نظارت راهبردی رییس‌جمهور، همان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قدیم، این کار را پیگیری کنیم.

 

بدون تخصیص 100 درصدی بودجه عمرانی، با مشکل مواجه می‌شویم

 

وی در ادامه‌ی این سخنان، در مراسم تودیع و معارفه‌ی تعدادی از مدیران و معاونان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: اگر در بخش بودجه‌ی عمرانی، 100 درصد بودجه تخصیص نیابد، در نگهداری از اماکن با ارزش تاریخی و بخش‌هایی مانند مرمت و حفظ آثار باستانی، با مشکلات جدی مواجه می‌شویم. امیدواریم فشاری که از نظر بودجه روی کل دولت است، به‌شکل کامل سازمان ما وارد نشود.

 

نجفی ادامه داد: متأسفانه امکان دارد وضعیت متوقف ماندن برخی پروژه‌های عمرانی به‌دلیل کاهش بودجه، امسال هم ادامه داشته باشد. هرچند تلاش می‌شود در شش‌ماه دوم سال، راه‌ حل‌هایی برای کاهش فشار بودجه داشته باشیم.

 

آمارهای قبلی در حوزه گردشگری مبنای علمی ندارد

 

او در بخش دیگری از سخنانش، در جمع خبرنگاران گفت: آمار دقیقی از گردشگری داخلی نداریم. آمارهایی که قبلا داده می‌شد، مبنای علمی و دقیقی نداشتند؛ ولی یک روندی را نشان می‌دهد که اوضاع نسبت به سال قبل، بهتر بوده است، بخصوص این‌که در دو هفته‌ی آخر تابستان، با توجه به حجم سفرها، انتظار می‌رود شرایط بهتر شود. تلاش می‌کنیم حداقل‌هایی را در گردشگری داخلی فراهم کنیم، ولی فکر نمی‌کنم در این مدت کم بتوان تحولی ایجاد کرد.

تعریف گردشگری خارجی دقیق نیست

 

معاون رییس‌جمهور درباره‌ی میزان سفر گردشگران خارجی به ایران نیز اظهار کرد: آماری در این بخش وجود دارد؛ ولی تعریف گردشگر خارجی دقیق نیست. مواردی داریم که برخی اشخاص برای تمدید روادید خود، یک روز به ایران سفر می‌کنند و آن‌ها جزو گردشگران به حساب می‌آیند. از این نظر، فکر نمی‌کنم به این آمارها بتوانیم اتکا و بر این اساس، شرایط را بهتر یا بدتر ارزیابی کنیم.

 

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه، با استناد به گزارش تورگردانان، شرایط ورود گردشگران خارجی را در چندماه اخیر و بویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری، مثبت ارزیابی و بیان کرد: اطلاع دارم، تقاضا و استقبال برای سفر به ایران در 5 / 1 ماه اخیر افزایش یافته، ولی برای تقویت این بخش لازم است روی انواع گردشگری تخصصی در ایران از جمله اکوتوریسم، سلامت‌،‌ ورزشی و زیارتی تمرکز بیشتری شود. برای این بخش‌ها، قرار است طرح‌ها و مدیر پروژه تعریف کنیم که این مدیران با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مربوط به‌شکل مشترک انتخاب می‌شوند.

 

تعامل برای حل مشکل روادید

 

او همچنین به تعامل با وزارت امور خارجه برای حل مشکلات حوزه‌ی روادید اشاره و اضافه کرد: امیدواریم صدور روادید برای برخی کشورها تسهیل و برای برخی دیگر، لغو شود.

 

نجفی درباره‌ی وضعیت میراث فرهنگی نیز گفت: 9 پیش، به تخت جمشید رفتم و از وضعیت آن متأثر شدم. متأسفانه به این بخش‌های با ارزش، بودجه‌ی زیادی اختصاص نمی‌یابد؛ ولی امیدواریم دولت و مجلس کمک کنند تا برای حفظ و معرفی آن‌ها بهتر اقدام کنیم.

 

او مسأله حریم‌ها و احکامی را که توسط دیوان عدالت اداری روی نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی داده شده‌اند، از دیگر چالش‌های بخش میراث فرهنگی در این سازمان دانست و اظهار کرد: دوست‌داران میراث فرهنگی مدام برای من نامه می‌نویسند و من به اشکال‌ها واقف هستم. یکی دو هفته‌ی دیگر، با رییس دیوان عدالت اداری و جمعی از مدیران آن سازمان، جلسه‌ای خواهیم داشت و امیدواریم به نتایج مثبت برسیم. معتقدم اگر دلایل کارشناسی خود را ارائه کنیم، بدون شک به نتیجه می‌رسیم.

 

وی ادامه داد: درباره‌ی چالش‌های میراث فرهنگی در استان‌ها، با توجه به بخش‌نامه‌ای که معاون میراث فرهنگی به‌تازگی داده است، سختگیری‌هایی کرده‌ایم، چون مدیران در استان‌ها در برخی مواقع به‌دلیل فشارهای محلی و استانی که روی آن‌ها بوده است، در زمینه‌ی حفظ میراث فرهنگی، سستی‌هایی کرده‌اند و این سخت‌گیری‌ها به نفع کشور خواهد بود.

 

نجفی افزود: به‌زودی برنامه‌ای برای مالکان خصوصی آثار ثبت‌شده در فهرست آثار ملی که می‌خواهند در آثارشان تغییرات داشته باشند یا از آن استفاده کنند، ارائه می‌شود.

 

ابقای معاون گردشگری

 

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین درباره‌ی تغییر معاونان صنایع دستی و گردشگری گفت: هنوز تصمیمی برای جابه‌جایی گرفته نشده است.

 

او در پایان، با تأیید سخن یکی از خبرنگاران درباره‌ی ابقای معاون گردشگری در این سازمان، اضافه کرد: اگر تصمیمی درباره‌ی معاونان بگیریم، رسانه‌ها حتما مطلع می‌شوند.

 

انتهای پیام



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.